SNES review Goof Troop

Over Goof Troop

Naam: Goof Troop [PAL]
Release: 1995
Ontwikkelaar: Capcom
Genre: ActiePlatformerPuzzel

Klik hier voor alle SNES reviews. Of bekijk alle games in het genre Platformer of Actie of Puzzel.

Tijdens een dagje vissen worden Boris en zijn zoon gekidnapt door piraten. Om onder andere Boris te redden, kan je spelen met Goofy en/of Max. Goofy is de slome, maar sterkere van de twee. Terwijl Max sneller is, maar het niet van zijn kracht moet hebben. Je kan er voor kiezen om in je eentje de vijf levels uit te spelen, maar je kunt ook via de multi-player het spel tot een einde brengen.

Goof Troop snes review eindbaas1

Goof Troop is een spel waarin actie en avontuur centraal staan. Via een top-down perspectief (zoals in Zelda) werk je je door de levels heen. Je verslaat vijanden door kisten, vazen en bloempoten op ze te gooien. Daarnaast zijn er verschillende items te vinden die je helpen bij je missie, zoals een hookshot, kaars, schep en een belletje. Ook zijn er veel puzzels te vinden in het spel. Hierbij moet je denken aan het verschuiven van stenen blokken naar de goede plaats om deuren te openen. Aan het einde van een level is er een eindbaas te vinden.

Graphics

Bij de omzetting van “tv-serie naar spel” is het altijd maar afwachten hoe de karakters hun omschakeling maken. Gelukkig kan je dit wel aan Capcom overlaten, aangezien ze met Aladdin en Micky Mouse ook goed werk hebben afgeleverd. Goofy ziet er, zoals het ook moet, dommig en sloom uit. Max, de zoon van Goofy, is ook goed geanimeerd. De piraten zien er grafisch ook goed uit.

Goof Troop snes review hookshot

Op het gebied van de levels is alles goed afgewerkt. Alles is duidelijk en de werelden hebben een kleurrijke tint. Toch hebben we hier niet te maken met een grafisch meesterwerk, maar gelukkig is alles naar behoren.

Muziek

Goof Troop snes review multiplayer

Aangezien er maar vijf levels zijn in het hele spel, moet het voor de musici niet echt lastig geweest zijn om wat tunes bij de verschillende locaties te vinden. De achtergrondmuziek past redelijk goed bij de plaatsen en omdat een level zo rond de twintig minuten lang is, irriteert de muziek niet. Op het gebied van de effecten is het werk goed afgeleverd. Geluiden zoals water, het rinkelen van een bel, het geluid van afgevuurde kanonskogels zijn allemaal goed te herkennen. Misschien is het heldhaftige geluid bij het oppakken van een extra leven iets teveel van het goede, maar dat is uiteraard geen rede om je als speler aan te storen.

Gameplay

Goof Troop is een leuk spel, maar helaas zijn er wat minpunten te herkennen. Ik bespreek eerst de positieve punten en vervolgens komen ook de wat mindere eigenschappen van het spel aan de orde.

Zoals vermeldt speel je met een top-down perspectief en dat levert leuk gameplay op. Zo houden de verschillende vijanden constant bezig. Als speler kan je die vijanden verslaan door objecten op te pakken en tegen ze aan te gooien. Een ander positief punt zijn de puzzels. De oplossingen worden steeds moeilijker en vooral aan de laatste puzzel van het spel heb je een zware kluif.

Goof Troop snes review rotsblokken

Sommige puzzels worden (makkelijker) opgelost via de items die je krijgt. Zo kan je met een hookshot vijanden doden, met een kaars zie je meer in donkere kamers en met een belletje kun je boeven lokken. Als laatste is er nog een schepje, waarmee je leuke items kunt opgraven.

Gebruik van items

De items zijn vooral grappig tijdens multi-player optie. Je kunt namelijk samen met een vriend(in) ten strijde trekken. Dit levert dus leuke taferelen op. Zo kun je je kameraad irriteren door bijvoorbeeld boeven te lokken met het belletje of juist heel veel items vinden met de schep.

Samen moet je de verschillende puzzels oplossen, maar ook dan is het leuk om elkaar dwars te zitten. Doordat Max het veel snellere karakter is, kan hij snel de extra levens pakken. Dit irriteert Goofy natuurlijk, die op zijn buurt weer in een worp een vijand kan “doden”. Hierdoor is de kans dat Max game over gaat groter. Het vreemde aan de multi-player is dat zodra je “doodgaat” je je in het volgende scherm weer tot leven kunt wekken door op start te drukken.

Goof Troop snes review slangen

Dit zijn allemaal leuke verhalen, maar er zitten ook negatieve kanten aan dit spel. Zo is het spel te kort. Slechts vijf levels en dat houdt in dat je dit spel in maximaal twee uur hebt uitgespeeld. Verder kwam ik een keer terecht in een kamer die ik al een keer eerder had gezien. Het bleek inderdaad te gaan om twee kamers die identiek waren. Hierdoor dacht ik dat ik de verkeerde route had genomen, maar dit was niet het geval.

Als laatste minpunt wil ik de moeilijkheidsgraad noemen. Het spel is namelijk te makkelijk, omdat je bijna niet dood kan gaan. Er zijn namelijk veel levens te vinden in elk level en als je genoeg fruit vindt, krijg je er ook een leven bij. De uitdaging ligt dus vooral in de puzzels.

Conclusie

Samenvattend is Goof Troop: Een spel met een kinderachtig verhaal, redelijke graphics, muziek van een middelmatig niveau en aan de goede gameplay zitten toch wat minpunten. Toch is het een geslaagd spel om twee avonden mee door te brengen. Toch rest mij te zeggen: Jammer dat ze uit dit leuke spel niet meer hebben gehaald.

Eindscore SNES review Goof Troop

Graphics
22/30 – De Graphics zijn van een redelijk goed niveau.