SNES review F-Zero

Ontwikkelaar: Nintendo
Genre: Racing

Klik hier voor alle SNES reviews. Of bekijk alle games in het genre Racing.

F-Zero, een game die in de vroege SNES jaren was uitgekomen. Goed racespel voor zijn tijd, maar was hij nog goed genoeg toen Super Mario Kart naar de SNES kwam? Je leest het allemaal in deze review.

Wat is dat in de verte?

F-Zero snes review ready

De auto’s zien er goed uit. Als je alleen naar de baan kijkt is het goed, maar dan kijk je buiten de baan dan is dit niet het mooiste spel. Mario Kart had stijl. Je zag in de verte de bomen al dichterbij komen. In F-Zero is de achtergrond is gewoon te kaal; je ziet maar één kleur en dan nog heel pixelachtig ook. Je kunt een excuus hebben dat de game pas de beginfase van de SNES verscheen, maar dat konden ze dan ook over Super Mario World en Zelda zeggen. Misschien heeft het te maken met de hoge snelheden, maar dan nog: Het is niet slecht, maar ook zeker niet goed.

Heb ik dat niet eerder gehoord?

F-Zero snes review race2

Toffe deuntjes en herkenbare deuntjes die je nu nog in Super Smash Bros. Melee hoort. Daar hoor je de liedjes die je in F-Zero’s eerste level speelt. De muziek is nog steeds goed voor de nieuwe generatie games. De andere achtergronddeuntjes zijn ook goed. Het is namelijk goed aangepast aan de levels. Bij een level als Silence hoor je haast niks, maar bij Death Wind hoor je weer veel geruis en rock. Ook met de geluidseffecten zit het wel goed, dus met de muziek is alles dik in orde.

Hoe is de multiplayer?

Een racespel hoort een multiplayer te hebben, maar dat heeft deze game niet! Ik zeg het nog maar is. Geen multiplayer! Dat is waarvoor je racegames speelt: de multiplayer. De singleplayer zou alles goed moeten maken dat is helaas niet het geval. Er zijn maar 15 levels verdeeld over 3 cups. De levels zijn niet echt variërend te noemen en na een tijdje ben je het zat. Er zitten 4 verschillende wagens in met elk een goede eigenschap zoals acceleratie en Speed. Je zou dus denken dat je 1 ste plek t/m 4 de kan worden dat is niet zo. Als je 5 de ben dan heb je het gevoel of je voor de 2 de keer bent ingehaald, omdat het de zelfde auto is als de andere 3 voor je. Op zich heb je daar niet zoveel last van. Je moet eigenlijk kunnen zien dat je 400 km per uur gaat, maar daar zie je weinig van.

F-Zero snes review kieswagen

Het lijkt dat je net zo hard gaat als een Mario Kart die 40 km per uur gaat. Niet erg realistisch. Wat wel goed is is dat je niet geraakt kan worden door een schild of kan struikelen over een banaan. Dit gaat echt om je racevaardigheden. Soms zie je wel een auto die erg langzaam gaat en het je moeilijk probeert te maken, maar daar ben je zo langs. Je kunt ook niet zien of je eerste, tweede of derde in de cup bent geworden. Ze saven dan nog je beste tijden in records, maar dat was het ook dan.

F-Zero snes review race1

Het is een spel voor de raceliefhebber, maar daarin schiet het spel een beetje tekort. Er zitten te weinig modes in om je echt lang te vermaken. Kan je kiezen tussen Mario Kart en F-zero neem dan alsjeblieft Mario Kart, daar zit nog lekkere multiplayer in.

Conclusie

Deze game dus gewoon laten liggen als je ook een ander racespel kan kopen. De graphics zij matig, geen multi-player, maar wat wel gezegd moet worden is dat de sound erg goed past bij dit spel. Geen slecht spel, maar zeker geen klassiek spel zoals sommigen pretenderen.

Eindscore SNES review F-Zero

Graphics
26/30 – Achtergronden zien er niet uit, maar de auto’s zijn wel erg goed.