Dragonball Z, wie kent deze reeks nu niet? Maar hoe is de overgang van de anime naar de Super Nintendo gegaan?
Over Dragonball Z Hyper Dimension
Naam: Dragonball Z Hyper Dimension
Release: 1996
Ontwikkelaar: TOSE
Genre: Fighting
Klik hier voor alle SNES reviews. Of bekijk alle games in het genre Fighting.
Dragonball is een fenomeen dat al stamt uit het jaar 1984. Het is toen dat in Japan de manga die deze naam draagt verscheen, getekend door de bekende Akira Toriyama. Na heel wat volumes is de serie uiteindelijk tot een einde gekomen, en het werd een wereldwijd succes. De verhalen van Goku en zijn vrienden zijn alom bekend, en het duurde ook niet lang voor er een animereeks verscheen hiervan. Maar als Goku volwassen werd veranderde men de naam van de anime in Dragonball Z, en het is op dat deel van de serie dat deze Super Nintendo game is op gebaseerd. Dragonball Z Hyper Dimension loopt van de bedreiging van Frieza tot het gevaarte dat de naam Buu draagt.
Verhaal van de game
Ik zal jullie even kort het verhaal van Dragonball Z uitleggen, want datzelfde verhaal wordt ook gevolgd in deze game. Goku is een jongen die niet oorspronkelijk van de Aarde komt, maar van Planet Vegeta. Hij werd naar de Aarde gestuurd met de bedoeling de planeet te veroveren, maar door een klap op zijn hoofd was hij dit als baby vergeten. Hij groeide op samen met de man die hem vond, Sangohan, en werd uiteindelijk de sterkste krijger uit het heelal.
In Dragonball Z komt hij te weten dat hij een Saiyan is en van de planeet Vegeta komt, en nadat hij de prins van die planeet versloeg die dezelfde naam draagt als de planeet komen nog meer krachtige strijders het hem moeilijk maken. Zo wil Frieza het heelal veroveren, is Cell op pad om de ultieme levensvorm te worden en wil Buu… Tjah… Buu wil gewoon vechten om te vechten… Maar samen met zijn vrienden en zijn familie weet Goku ze telkens te verslaan.
Gameplay
Zoals je waarschijnlijk al zag aan de screenshots had je al meteen door dat dit een fighting game was. Nu kan het wel eens goed zijn dat jullie helemaal niets met dit genre hebben, maar dan kan ik jullie nu al afraden om verder te lezen. Wie een fan is van Dragonball Z of van fighters is haast verplicht jullie ogen gericht te houden op dit stukje tekst. Iedereen kent onderhand wel het principe van een fighting game, je kiest een personage en wordt in een stage gegooid met één tegenstander. Het is de bedoeling om deze zodanig aan gort te slaan dat er niets meer overblijft van zijn levensbalkje, en dat gaat zo door tot je het spel hebt uitgespeeld. En dit is bij Hyper Dimension nu eens helemaal niet anders…
Alhoewel deze fighter wel wat aparte dingen heeft in zijn gameplay. Zo zal je je levensbalk opnieuw kunnen aanvullen door eigenlijk simpelweg “Ki” (de energievorm in de Dragonball wereld) op te laden, dit gebeurt door twee knoppen tegelijk in te drukken. Maar er is ook een nadeel aan die balkjes, want als je special moves uitvoert die gebaseerd zijn op energiestralen zal dit energie absorberen. Maar geen nood, je hebt meer dan één levensbalk. Maar lazen jullie daar nu net ook special moves? Jawel hoor, goed opgelet.
Elk personage heeft eigen moves
Een fighter zonder special moves zou nogal kaal zijn, denken jullie ook niet? En zeker een fighter gebaseerd op Dragonball Z. Elk van de 10 personages heeft zo zijn eigen handjevol speciale aanvallen. Zo kan Goku zijn beroemde Kamehamehastraal afvuren, en kan Gotenks zijn Super Ghost Kamikaze Attack (hoe komen ze toch op die namen?) gebruiken. Dit zijn natuurlijk de superkrachtige aanvallen, maar ze hebben ook wat standaard special moves. Wat dacht je bijvoorbeeld van een energiemuur van Majin Vegeta? Of Cell die één van zijn Cell Jr. op je afstuurt? Al zo’n aanvallen voert je personage uit door een bepaalde knoppencombinatie uit te voeren.
Standaardaanvallen
Allemaal heel leuk enzo, maar wat zijn nu eigenlijk de standaardaanvallen van al deze personages? Dat zal ik jullie nu eens uitleggen. Iedere knop op de Super Nintendo controller wordt goed benut, wees maar gerust. Zo heb je twee knoppen om te slaan en te schoppen, want dat heb je natuurlijk nodig in dit soort games. Verder heb je nog een worpknop, en ook nog een Ki-blast knop (kleine energieballen die je kan afvuren naar je tegenstander). Ook de schouderknoppen worden benut, als je dit invoert samen met een slag of een schop zal je personage zich even op de achtergrond van de stage gaan begeven om vervolgens een aanval uit te voeren op je tegenstander.
Hoe ver je je ook bevind van de vijand, je personage zal altijd via diezelfde achtergrond naar hem toezweven om vervolgens de slag uit te voeren. Dit kan zeker heel cruciaal worden tijdens gevechten, want zo kan je ook zware energiestralen ontwijken en dergelijke. Over de stages gesproken, deze zijn aardig groot. Je kan elkaar zelfs van bijvoorbeeld een wereldtoernooi arena naar de lucht slaan. Zo bevind je je dan in een ander stagescherm, en misschien kan je dan nog wel ergens anders naartoe gaan. Dit is zeker handig als je tegenstander niet zo goed is in luchtgevechten.
Leuk spel om te spelen?
Nu weten jullie ongeveer hoe de gameplay in elkaar zit met Hyper Dimension, maar is het nu eigenlijk ook nog leuk om te spelen? Dat is het zeker, het is waarschijnlijk de beste Dragonball fighter op de Super Nintendo en dat komt mede door de goede en vloeiende gameplay van dit spel. Er is ook een Tournament Mode aanwezig in deze game, waardoor maar liefst 16 spelers het kunnen opnemen tegen elkaar. Grafisch gezien ziet dit spel er zeker goed uit.
Graphics
Alle personages zijn meteen herkenbaar, en ook zijn er heel wat moves in de game verwerkt die ook daadwerkelijk in de serie zijn. Ook de levels zijn meteen herkenbaar (denk maar aan Namek), maar hierin miste ik toch wat beweging in. In vele andere fighters heb je dynamische achtergronden, zoals mensen die je toejuichen, maar in Hyper Dimension ontbreekt dit enigszins. Gelukkig maken de sprites van de personages heel wat goed. Het geluid is eigenlijk moeilijk te beoordelen.
Muziek
De geluidseffecten zijn zeker goed, typisch Dragonball zeg maar. Wat voor mij een groot voordeel was, is dat alle personages hun Japanse stemmen hebben en dat ze ook roepen tijdens hun supermoves. Denk maar aan Goku die het alom bekende “Kamehameha!” roept, of Piccolo die “Makenkosappo” schreeuwt (Special Beam Cannon, mensen die de serie volgen zullen dit wel kennen). Langs de éne zijn deze effecten dus zeker goed, maar langs de andere kant ben ik teleurgesteld in de muziek. Ik verwachtte ophitsende deuntjes, maar ik krijg eerder rustige muziek die niet echt in een fighter past. Enigszins hebben ze wel een Dragonball sfeer met zich mee, maar ik had er veel meer van verwacht. Maar ach, dat bederft zeker de pret niet van deze game.
Conclusie
Dragonball Z Hyper Dimension is zeker weten de beste fighter gebaseerd op deze anime die beschikbaar is voor de Super Nintendo. Vloeiende gameplay, zeer goed sprites maar enigszins wat kale stages, en bij het geluid is het een tweestrijd. Het grote nadeel aan deze game is dat hij in Europa enkel in het Frans in verschenen, gelukkig hebben we hier niet te maken met een RPG maar met een fighter waar niet zoveel tekst inzit maar ik kan me zeker inbeelden dat dit toch wel wat mensen zal afschrikken. Daarnaast is hij ook nog eens aardig moeilijk te vinden. Ik had gewoon geluk dat ik hem vond op een rommelmarkt, misschien hebben jullie dat ook nog. Een echte aanrader voor fans van Dragonball Z en liefhebbers van fighting games, maar voor de anderen zal deze game niets voor hun zijn.
Eindscore SNES review Dragonball Z Hyper Dimension
Graphics 24/30 – De personages zien er uitstekend uit, alleen jammer van de ietwat kale stages. |
Muziek 13/20 – De geluidseffecten zijn zeker in orde, vooral dankzij de toevoeging van stemmen, maar de muziek valt tegen. |
Gameplay 42/50 – Het speelt zeker lekker weg, geen problemen met het uitvoeren van special moves en dergelijke. Maar het zal geen mensen gaan overtuigen om plots fighters te gaan spelen. |
Overall 79/100 – Dragonball Z Hyper Dimension is simpelweg een goede fighting game, en ook de beste Dragonball Z fighter de Super Nintendo. Jammer van de kale stages en de mindere muziek, maar de gameplay maakt zeker veel goed. Een ware aanrader voor liefhebbers van Dragonball Z en fighters, maar mensen die niets met deze twee hebben kan ik ook niet aanraden om deze game nu te gaan zoeken. Plus het feit dat deze game enkel in het Frans is verschenen in Europa kan ook enkele mensen afschrikken. |
Klik hier voor alle SNES reviews. Of bekijk alle games in het genre Fighting.
Heb je deze game zelf gespeeld? Vragen? Of gewoon een opmerking over deze game of recensie? Laat hieronder dan een reactie achter!