SNES review Daffy Duck: The Marvin Missions

Het jaar is 1993 en in Amerika is de wekelijkse cartoon The Adventures of Duck Dodgers inmiddels zeer populair geworden. De tekenfilm, met Daffy Duck en Porky Pig in de hoofdrol, speelt zich af in de 24ste en een halve eeuw. In die tijd terroriseert Marvin the Martian, ook een populaire Looney Tune, de aarde. Er is jammer genoeg niemand moedig genoeg om hem te stoppen, of wel?

Over Daffy Duck: The Marvin Missions

Naam: Daffy Duck: The Marvin Missions
Release: 1993
Ontwikkelaar: Sunsoft
Genre: PlatformShooter

Klik hier voor alle SNES reviews. Of bekijk alle games in het genre Platformer of genre Shooter.

snes review daffy duck 1

Zoals ik al eerder zei speelt het verhaal zich af in de 24ste en een halve eeuw. Normaal zou de aarde het slecht stellen met grote chaos alom, maar in het Looney Tunes universum lopen ze nog allemaal vrolijk in spandex pakjes rond. Daarmee is de speelse en cartoonistische sfeer al gezet, verwacht je dus maar aan flauwe mopjes gepaard met slapstick, die we gewend zijn van de Looney Tunes. De graphics in dit spel doen de cartoon werkelijk hulde aan, kleurrijke en gedetailleerde omgevingen, met af en toe een knipoog naar de serie. Daffy ziet er goed uit, net als Marvin en zijn Instant Martians. Er zitten ook een paar cameo’s van andere Looney Tunes in dit spel, zoals die van o.a. Bugs Bunny. Maar een groot minpunt is dat de levels wel héél goed op elkaar lijken.

Muziek

Terwijl ik die mooie omgevingen aan het bewonderen ben, begint het me na een tijdje te dagen dat ik steeds hetzelfde, weinig variërende deuntje hoor. Elke wereld heeft zo zijn deuntje, net als elk baas-level, maar toch is dit niet genoeg om te onderhouden. Wat wel goed is, is dat de stemmen van de personages echt zijn ingesproken, wat toch wel iets speciaals is voor de gemiddelde SNES game. D-d-duuuuck Dodgers!, hoor je op een ludieke wijze als je even niets doet.

Graphics

snes review daffy duck 4

Er zijn ook nog meer animaties als je even niets doet, zoals bijvoorbeeld Duck Dodgers die tevergeefs probeert zijn jet aan te steken. En als je zelf speelt vormt de jet ook een probleem. De brandstof van de jet is zeer rap op en het brandstof icoontje kom je niet al te veel tegen. Gelukkig kun je, net voor een level, iets in de spaceshop kopen. Je kunt daar, met het geld dat je verdiend hebt door vijanden een kopje kleiner te maken, wat munitie voor je wapens, extra levens, brandstof en andere dingen kopen. Er valt gemiddeld veel geld te rapen in één level, maar het probleem zit hem echter in dat het veel te lang duurt vooraleer het level beëindigd is. Daarom moet je langer wachten om iets te kopen dan je lief is, en als je munitie op is van een sterk wapen die bedoeld was voor een baas, zit je pas echt in de penarie. Er zijn wel overal munitie en extra levens verstopt doorheen het level, maar je mag al goed uit je doppen kijken indien je een van die dingen wilt aantreffen.

Gameplay

Je hebt gegarandeerd ook een probleem met je health, aangezien die vele te rap op is. De vijanden lijken nogal kogelvrij, en kunnen een groot probleem gaan vormen. Ook de bazen schijnen quasi-onsterfelijk te zijn als je niet beschikt over een degelijk wapen. En de munitie van die degelijke wapens raakt ook maar al te vaak op, wat dan weer een enorm stom gevoel geeft omdat je er flink wat duiten hebt moeten voor neertellen in de spaceshop. Je hebt natuurlijk een basis wapen met unlimited ammo, maar veel schade aanrichten kan die blaster in elk geval niet. Ook een neveneffect aan alle geweren is dat wanneer je schiet, je een meter achteruit vliegt. Als je nu net bij een ravijn staat (die zijn trouwens erg talrijk) en je wilt de genadeslag aan je vijand geven, gaan jullie allebei dood.

snes review daffy duck 3

Je beschikt ook over een erg nutteloos schild, eenmaal je het schild activeert (pas op, het is een gewoon metalen schild, verwacht je niet aan een of ander plasmaschild) sta je net zo stil als een stenen blok. Bewegen ermee kan je niet, wat dan weer alle behendigheid belemmert. Je vangt nog beter gewoon de kogels op of probeert ze te ontwijken door over ze te springen of te bukken. Het springen is net als het schieten erg houterig en stuntelig, verwacht je maar niet aan een of andere vorm van precisie daarmee. Zo val je ook ongewild in een ravijn of lavaput.

Naast al die negatieve dingen is er gelukkig ook nog een pluspunt, er bestaat in dit spel toch één effectieve aanval. De Nutty Attack zorgt ervoor dat Daffy als een tornado over het scherm vliegt en, al Cuckoooooo… roepend, alle vijanden verwond of zelfs vernietigd. Maar zelfs daaraan is er een minpunt, je kan die aanval slechts een paar keer gebruiken in een level. Opsparen is het woord, net als bij de geweren.

snes review daffy duck 2

Als laatste en definitieve minpunt klaag ik het ontbreken van een savesysteem aan. In het NES tijdperk was dit nog veel voorkomend, maar in het SNES tijdperk verwachten we toch iets beter. Hoe ironisch dat de gameboy versie wél een savesysteem heeft (met paswoord) en dat de SNES, en meestal gezien als beter versie, er gèèn heeft. Logisch redeneren kan Sunsoft blijkbaar niet.

Conclusie

Daffy Duck: The Marvin Missions is een game vol ludieke ideeën die helaas slecht uitgewerkt zijn. De afwezigheid van een savesysteem, de repetitieve deuntjes en de matige platformactie spelen hier vooral in het nadeel.

Eindscore SNES review Daffy Duck: The Marvin Missions

Graphics
25/30 – Niet echt een meesterwerk te noemen, maar voor een spel dat gebaseerd is op een cartoon, is het zeer goed uitgewerkt.
Muziek
3/20 – De opzwepende en cartoonistische deuntjes worden nét iets te veel herhaald, maar de ingesproken stemmen zijn behoorlijk speciaal.
Gameplay
30/50 – Niet erg bijzonder, een basis platform shooter met enkele unieke elementen, maar die zijn er slechts in geringe mate. Het ontbreken van een savesysteem is ook een groot minpunt.
Overall
68/100 – Sunsoft weet een middelmatige platform shooter neer te zetten, die zijn minpunten en pluspunten heeft. Het spel was toen bedoeld voor de horde Amerikaanse kinderen die fans waren, maar neutraal bekeken koop je dit spel beter niet tenzij je het voor een spotprijs aantreft.
daffyduck snes review scorekaart

Heb je deze game zelf gespeeld? Vragen? Of gewoon een opmerking over deze game of recensie? Laat hieronder dan een reactie achter!