SNES review Biker Mice from Mars

Naam: Biker Mice from Mars
Release: 1994
Ontwikkelaar: Konami
Genre: Racing

Klik hier voor alle SNES reviews. Of bekijk alle games in het genre Racing.

Biker Mice From Marsintro 1

Biker Mice, een game die ik vroeger altijd huurde bij de videotheek. Toen vond ik het een steengoede game en heeft het me uren zoet gehouden. De herinnering dat ik deze game een jaar of zes geleden voor het laatst gespeeld had, deed me goed. Ik moest en zou hem vandaag spelen. Is mijn mening veranderd ten opzichte van zes jaar geleden?

Begin van het spel

Het introscherm deed me weer terug denken aan die zes jaar geleden. Alle herinneringen kwamen weer naar boven. Één ding viel meteen op: sponsor Snickers was bereid geweest om mee te helpen aan de game. Spandoeken op de banen met Snickers, een powerup die als sterretje dient in Mario, het upgraden van je bike met een Snicker, zodat je minder snel ‘dood’ gaat. Nu maar hopen dat ze veel Snickers verkocht hebben.

Biker Mice From Marsintro racen 2

Dit brengt me dan ook meteen bij gedeelte nummer één. Je kunt met één of twee spelers een soort career mode afwerken. Je hebt de keuze over 6 karakters, te weten: de muizen Throttle, Modo, Vinnie en de slechteriken Karbunkle, Grease Pit en Limburger. Elk karakter bezit verschillen vaardigheden en verschillende wapens. Zo is Grease Pit vooral snel, accelereert Limburger als beste en heeft Vinnie een goede wegligging. De career mode bestaat uit 5 rondes van 5 levels. Na elke 5 levels vind er een eliminatie plaats. Eindig je bij de eerste 3, dan is er niks aan de hand en kan je gewoon door naar de volgende 5 levels. Eindig je echter bij de laatste 3, dan moet je die 5 levels gewoon weer opnieuw rijden. Beter je best doen dus!

Een waardige toevoeging is het gedeelte dat je je bike kunt tunen. Zo kan je geld verdienen na elke race die goed is voor een upgrade: een nieuwe motor, nieuwe wielen, een snicker (waardoor je ‘health’ omhoog gaat) en een missile. De laatste zorgt ervoor dat je meerdere keren in de race kan schieten. Zo heeft namelijk elke karakter de beschikking in een race over meerdere wapens. Als je langs start bent gegaan krijg je 3 missiles om te gebruiken tegen je vijand. Zo kan Modo door een bionicle crash in 1 keer de vijand laten crashen, zodat deze zo’n 7 seconde niet kan bewegen, kan Karbunkle de vijand veranderen in een mutant en zorgt Grease Pit ervoor dat je afgeremd wordt door zijn olie. Een leuke toevoeging die lastig te beschrijven is. Je moet het eigenlijk meegemaakt hebben.

Biker Mice From Mars racen

Weer terug naar de upgrades. Na elke upgrade krijg je een duurdere versie, zodat het langer duurt voordat je weer een nieuwe upgrade hebt gekocht. Bij de upgrade van de motor en de wielen merk je duidelijk de verschillen naarmate je meer upgrades hebt toegevoegd aan je motor. Het zorgt er namelijk voor dat je een stuk sneller bent en dat je makkelijker door de bochten gaat.

Graphics

Biker Mice From Marsintro race 2 foto

Na zo’n beetje heel het spel besproken te hebben, is het handig om ook iets over de graphics en sound te zeggen. De graphics zijn SNES waardig te noemen en zien er mooi uit, maar zijn ook weer niet top. Zo is er net genoeg afwisseling in de verschillende soorten levels om de races spannend te laten houden. Wel is alles verder goed afgewerkt: bijvoorbeeld duidelijk het onderscheid tussen de karakters enz. Opvallend is dat er gebruik is gemaakt van een diagonaal perspectief, waardoor je niet alles ziet zoals bij Mario Kart. Hierdoor is het moeilijk om bochten goed in te schatten, aangezien deze op het laatste moment worden aangegeven. Maar dit zorgt vervolgens wel weer voor een uitdaging.

Geluid

Hier valt niet veel over te zeggen, aangezien er niet veel verschillende geluiden in de game voorkomen. Elk level heeft een apart nummer die passend is voor het level. Als je de laatste ronde ingaat krijg je het nummer versnelt te horen, wat ervoor zorgt dat je extra snel het level wil afronden.

Gameplay

Deze is bijna in zijn geheel besproken in de eerste 4 alinea’s. Wel moet ik hierbij nog toevoegen dat er drie verschillende moeilijkheidsgraden zijn en dat hoe verder je vordert in de career mode, hoe moeilijker het zal zijn om die beruchte eerste plek in te nemen.Tevens kan je ook nog time trailen en battlen tegen een vriend. Tot slot wil ik nog een kanttekening maken. De battle mode zorgt echt voor alle fun, terwijl de overige modes meer een extraatje zijn.

Biker Mice From Marsintro race 2

Vroeger vond ik het een prachtig spel, en dat is het nu nog steeds! Ik had echt plezier in het rijden van de races, en vooral rijden met vrienden is leuk om te doen. De career mode zal zo’n 3 uur duren, maar dat mag de pret niet derven. Tevens zijn de upgrades, missiles enz. waardige spelelementen. Racer van topkwaliteit! Bedankt Snickers!

Eindscore SNES Review Biker Mice

Graphics
25/30 – Niet alles is prachtig afgewerkt en de diagonale levels zorgen soms voor irritaties. Verder steekt het goed in elkaar.